Αντιμετώπιση άγχους: είναι τελικά εφικτή;

Το άγχος είναι ο τρόπος του σώματος και του μυαλού μας να μας υπενθυμίσει ότι οι συνθήκες της ζωής μας είναι πιεστικές και το μέλλον απρόβλεπτο. Και παρόλο που το ξέρουμε και το έχουμε σε γενικές γραμμές αποδεχθεί, η ισορροπία μας μπορεί να διαταραχθεί πολύ εύκολα και με το παραμικρό ερέθισμα ή πρόβλημα να γεμίσουμε με άγχος. Είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι το άγχος καταστρέφει την υγεία μας, οπότε η αντιμετώπισή του είναι επιτακτική. Με ποιος τρόπους, όμως, μπορεί αυτή να επιτευχθεί;

Το πρώτο βήμα, κάθε φορά που νιώθουμε να πλημμυρίζουμε από το άγχος, είναι να χαλαρώσουμε από την ένταση. Για να το επιτύχουμε αυτό, πρέπει να προσπαθήσουμε συνειδητά να ελέγξουμε το σώμα μας και κάποιες βασικές λειτουργίες που μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην αντιμετώπιση άγχους. Η σημαντικότερη εξ αυτών είναι η αναπνοή, η οποία πρέπει να είναι διαφραγματική. Δηλαδή πρέπει να παίρνουμε 8-12 ανάσες (εισπνοές και εκπνοές) το λεπτό, φροντίζοντας να εισπνέουμε και να εκπνέουμε από το στομάχι χρησιμοποιώντας όλους τους μύες του διαφράγματός μας και γεμίζοντας στο μέγιστο τους πνεύμονές μας με αέρα. Στην αποβολή της έντασης θα συμβάλλει και η χαλάρωση των μυών. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε αν καθίσουμε σε μία αναπαυτική πολυθρόνα, κλείσουμε τα μάτια μας και αφήσουμε το σώμα μας να στηρίζεται μόνο στο μαξιλάρι, χωρίς δηλαδή να ασκούμε πίεση πουθενά και κουνώντας ελαφρά το κεφάλι και τους ώμους.

αντιμετωπιση αγχουςΩστόσο, για την αντιμετώπιση άγχους τις περισσότερες φορές δεν αρκεί αυτό. Αν θέλουμε να δούμε μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, πρέπει να επιτύχουμε δύο στόχους. Πρώτον, να μάθουμε να αντιμετωπίζουμε κατευθείαν το πρόβλημα που μας απασχολεί και δεύτερον να μάθουμε να ελέγχουμε τις δυσάρεστες σκέψεις. Αυτό που ίσως σε μερικούς φαίνεται αυτονόητο, για τους περισσότερους δεν είναι καθόλου και μάλιστα δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που ενδέχεται από το υπερβολικό άγχος να αντιμετωπίσουν κρισεις πανικου. Σε αυτές τις περιπτώσεις αλλά και γενικά όταν κάποιος δεν έχει ιδέα πώς μπορεί να καταφέρει τους παραπάνω στόχους, η ψυχοθεραπεία είναι απαραίτητη. Ο ψυχοθεραπευτής θα διδάξει στο άτομο πώς να καθορίζει το πρόβλημα, να βρίσκει όλες τις πιθανές λύσεις, να αποφασίζει για την κατάλληλη λύση με βάση τα υπέρ και τα κατά, να προβαίνει στο σχεδιασμό και την πραγματοποίηση της δράσης του και τέλος να αξιολογεί αντικειμενικά την προσπάθειά του. Παράλληλα, ο ψυχοθεραπευτής θα δείξει στο άτομο μηχανισμούς, για να ελέγχει τις σκέψεις του και να τις προσανατολίζει στην επίλυση του προβλήματός και όχι στην αδιέξοδη ανησυχία.

Φυσικά, παρόλο που η ψυχοθεραπεία, μόνο να ωφελήσει μπορεί τον καθένα, δεν είναι πάντοτε απαραίτητη στην αντιμετώπιση άγχους. Το στρες μπορεί να μας κινητοποιήσει και να μας προειδοποιήσει για τους κινδύνους. Όμως, όταν απειλεί τη λειτουργικότητα ή ακόμα και την υγεία μας, πρέπει να αποβληθεί άμεσα, για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής μας. Αν, λοιπόν, νιώθουμε ότι παλεύουμε μόνοι μας και πως κάθε προσπάθειά μας καταλήγει στο κενό, τότε κάποιος ειδικός, που γνωρίζει επιστημονικά πώς να προσεγγίζει το θέμα, μπορεί να μας βοηθήσει και να αλλάξει τα ζωή μας θεαματικά.

Πηγή: Truepsychotherapy.gr